Τρίτη, 24 Ιουνίου 2008

Δηλώσεις του υπουργού Παιδείας κατά την επίσκεψή του στα Γενικά Αρχεία του Κράτους στη Θεσσαλονίκη

Υπουργός: Σήμερα βρισκόμαστε σε ένα σημείο από τα πιο κομβικά στη χώρα. Tα Γενικά Αρχεία του Κράτους ουσιαστικά είναι εξήνταπέντε (65) διακτινισμένες σε όλη τη χώρα υπηρεσίες και γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια την οποία την παρακολουθήσατε προηγουμένως για την ψηφιοποίηση αυτών των αρχείων σε δεκαεπτά (17) κέντρα σε όλη τη χώρα, αξιοποιώντας ευρωπαϊκά και εθνικά κονδύλια και εφαρμόζοντας στις νέες τεχνολογίες ιστορικά αρχεία από σχολεία, μητροπόλεις, δημοτολόγια και ότι άλλο αξίας συγκεντρώνεται, προστατεύεται και σταδιακά ψηφιοποιείται.

Ο τελικός στόχος του έργου είναι να ψηφιοποιηθούν περίπου 7,5 εκατομμύρια σελίδες από χρήσιμα έγγραφα, τα οποία αποτελούν και ιστορικές πηγές σε σύγχρονους ερευνητές. Σε αυτά τα εξήνταπέντε γραφεία που ήδη λειτουργούν ανά τη χώρα, τα τριάντα επτά ήδη έχουν μπει στη διαδικασία ψηφιοποίησης.

Σήμερα επισκεπτόμαστε εδώ στη Θεσσαλονίκη ένα από τα βασικά κέντρα ψηφιοποίησης που είναι αρχειακή υπηρεσία, είναι το Ιστορικό Αρχείο της Μακεδονίας, όπου γίνεται η δουλειά για την Κεντρική Μακεδονία. Αντίστοιχα θα ξεκινήσουν προσπάθειες και στους υπόλοιπους νομούς της Βορείου Ελλάδος, προκειμένου να καλυφθεί πλήρως η ανάγκη αυτή στο βορειοελλαδικό χώρο.

Τέτοιες προσπάθειες όπως σας είπα γίνονται σε δεκαεπτά σημεία στη χώρα, αξιοποιώντας σύγχρονες τεχνολογίες. Το κόστος του συνολικού έργου για την ψηφιοποίηση είναι 4,5 εκατομμύρια ευρώ και η φιλοδοξία μας είναι να συνεχίσει αυτή η χρηματοδότηση και στο Δ΄ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης ώσπου να ολοκληρωθεί πλήρως αυτή η δουλειά.

Η προσπάθεια που γίνεται είναι πάρα πολύ σημαντική, γιατί αποτελεί κατοχύρωση της θεσμικής μνήμης της πατρίδος μας και όλο αυτό το πρωτογενές υλικό μέσα στο οποίο βρίσκει κανείς και πολύτιμα κομμάτια ιστορικής αξίας, δε βοηθά μόνο στη συνέχεια της διοικήσεως, καθώς δίνει πληροφορίες ακόμα και για τίτλους ιδιοκτησίας και για άλλα στοιχεία, αλλά είναι και η κεφαλαιοποίηση της σύγχρονης ιστορίας.

Αντίστοιχο πρόγραμμα έχει ξεκινήσει αυτές τις μέρες για την ψηφιοποίηση τμήματος και των δημοσίων βιβλιοθηκών, δηλαδή ιστορικών βιβλίων, το οποίο προβλέπει ότι θα ψηφιοποιηθούν δεκαπέντε εκατομμύρια σελίδες. Θεωρούμε ότι η προσπάθεια αυτή που ξεκίνησε ουσιαστικά το 2004 υπό την επίβλεψη της κας Κεφαληναίου, είναι μια προσπάθεια απολύτως χρήσιμη για την προστασία της ιστορίας μας, για τη συνέχεια της δημοσίας διοικήσεως, αλλά και μια προσπάθεια, η οποία κρατά ζωντανή τη θεσμική μνήμη και μας επιτρέπει να την εξελίξουμε και να την προσαρμόσουμε στα σύγχρονα δεδομένα. Θέλω λοιπόν να ευχαριστήσω και την κα Κεφαληναίου αλλά και όλους τους συνεργάτες της, τους επικεφαλείς των Γενικών Αρχείων του Κράτους και όλους όσοι συντελούν επιστημονικά στο να ολοκληρωθεί αυτή η πολύτιμη για την Ελλάδα προσπάθεια.

Λεπτομερέστερα μπορώ να σας πω ορισμένα πράγματα που μου είπαν κι εμένα κατά την επίσκεψή μου εδώ. Όπως και εσείς είδατε κάτω στο εργαστήριο που πήγαμε γίνεται η ψηφιοποίηση, όπου εκεί προσέρχονται τα διάφορα ιστορικά έγγραφα που φυλάσσονταν μέχρι τώρα σε αυτά τα εξήντα γραφεία ανά την Ελλάδα, ψηφιοποιούνται με τις σύγχρονες τεχνολογίες, μπαίνουν σε ένα κεντρικό αρχείο, αποστέλλονται μέσω του διαδικτύου στην Αθήνα, όπου γίνεται η επιστημονική κατανομή σε κατηγορίες και ταυτοποιούνται και αριθμούνται όλα τα έγγραφα. Τέλος γίνονται σταδιακά προσβάσιμα στο κοινό χωρίς να διακινδυνεύεται η τύχη τους. Παλαιότερα κάποιος που ήθελε να έχει πρόσβαση σε αυτά όφειλε να έρθει και να πάρει τα πρωτότυπα ενώ τώρα με αυτόν τον τρόπο προστατεύονται τα πρωτότυπα, που έχουν και μια ιστορική αξία.

Ποιοι προσφεύγουν σε αυτά; Όπως με ενημερώνουν κυρίως δύο κατηγορίες: οι ερευνητές που έχουν επιστημονικό ενδιαφέρον, αλλά και οι υπηρεσίες ή οι πολίτες που θέλουν να δουν προγενέστερα στοιχεία, παραδείγματος χάριν για κάποιο φυσικό πρόσωπο, για έναν τίτλο ιδιοκτησίας, για τα στοιχεία ενός ιστορικού δημοτολογίου κτλ. Είναι η αποτύπωση της ζωντανής ιστορίας.

Μέσα σε αυτό το υλικό όταν οι υπηρεσίες βρίσκουν πολύτιμα έγγραφα που αποτελούν τεκμήρια για τη σύγχρονη ελληνική ιστορία ή για την παλαιότερη ιστορία, βεβαίως τα κατοχυρώνουν και τα υπάγουν στο όνομα στο οποίο ανήκουν, ώστε ο ιστορικός να μπορεί να προσφύγει εκεί. Διαδικασία σταδιακά θα μπορεί να γίνεται και μέσα από το διαδίκτυο.

Δημοσιογράφος: Φημολογείται ότι κάποιοι υποψήφιοι έχουν μάθει εκ των προτέρων τις βαθμολογίες τους από τις Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας.

Υπουργός: Κοιτάξτε, φέτος έχει αυστηροποιηθεί στο μέγιστο βαθμό το σύστημα αλλά αντιλαμβάνεστε ότι όταν υπάρχουν 18.000 εξεταστικά κέντρα και εξεταστές-βαθμολογητές ανά την Ελλάδα, πάντοτε έχει δυσκολίες η απόλυτη περιφρούρηση. Η δική μας πρόβλεψη είναι πάντως να υπάρχει αντικειμενικότητα και αυστηρότητα σε αυτό το ζήτημα και το έχουμε αποδείξει. Νομίζω ότι η φετινή χρονιά ήταν καλύτερη από κάθε άλλη φορά όσον αφορά αυτά τα ζητήματα. Αυτό το παραδέχονται και οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί.

Δημοσιογράφος: Στην πρόσφατη Σύνοδο των Περιφερειακών Διευθυντών μιλήσατε για έξυπνα αναλυτικά προγράμματα. Ποια θα είναι η φιλοσοφία αυτών των προγραμμάτων;

Υπουργός: Στην πρόσφατη Σύνοδο που έληξε προχτές, είχαμε δύο συμπεράσματα. Το ένα είναι ότι τελείωσε η πανελλήνια διαβούλευση για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της πρώτης και της δεύτερης βαθμίδος και σε αυτή συμμετείχαν με επιτυχία 200.000 εκπαιδευτικοί, οι οποίοι είχαν τη δυνατότητα να εκφράσουν τις θέσεις τους και τις προτάσεις τους για το πώς πρέπει να γίνει η επιμόρφωση και τι πρέπει να περιέχει.

Το προϊόν αυτής της διαβούλευσης δίδεται τώρα σε ειδική Επιστημονική Επιτροπή ώστε τον Οκτώβριο να έχουμε μια πρόταση νομοθετικής πρωτοβουλίας για την καλύτερη οργάνωση της επιμόρφωσης εκπαιδευτικών από εδώ και στο εξής και έχουμε ήδη διασφαλίσει και τις πιστώσεις για κάτι τέτοιο από το Δ΄ ΚΠΣ. Παράλληλα, άνοιξε μια καινούρια διαβούλευση, η οποία θα τρέξει μέχρι τέλος του έτους για την αναδιοργάνωση των αναλυτικών προγραμμάτων για το νηπιαγωγείο, το δημοτικό και το γυμνάσιο.

Το προϊόν της δεύτερης διαβούλευσης θα δοθεί σε μια Επιτροπή Προσωπικοτήτων, της οποίας θα προΐσταται ο καθηγητής κ. Μπαμπινιώτης, και η οποία Επιτροπή εισηγηθεί την αναμόρφωση των αναλυτικών προγραμμάτων από το νηπιαγωγείο που είναι πια υποχρεωτικό μέχρι και την Γ΄ Γυμνασίου.

Οι κατευθυντήριες γραμμές που έχουν δοθεί ενόψει αυτής της νέας διαβούλευσης είναι τα προγράμματα να είναι έξυπνα, υπό την έννοια του ότι να μην είναι πολύ φορτωμένα, να αφήνουν το παιδί να ανασάνει, να μην βασίζονται στην αποστήθιση, αλλά να προάγουν την κριτική αντίληψη και σκέψη και την πραγματική ικανότητα του μαθητή.

Θεωρώ ότι μια επιμελημένη δουλειά στο κομμάτι αυτό μπορεί πραγματικά να μετεξελίξει τα ελληνικά σχολεία από εξεταστικά κέντρα σε εργαστήρια παροχής ολοκληρωμένης παιδείας, ώστε το παιδί που τελειώνει την υποχρεωτική εκπαίδευση στην Γ΄ Γυμνασίου να έχει πολύ σταθερές βάσεις για να μπορέσει να συνεχίσει τη ζωή του βελτιώνοντας τις συνθήκες κάθε μέρα και περισσότερο.

Ευχαριστώ πολύ.

23/06/2008 [via]

Δεν υπάρχουν σχόλια: